Containerauto
Dit type is zeer geschikt voor het vervoer van zowel fijn als grover materiaal.
Een groot voordeel is dat er op locaties kan worden geladen waar geen overslagkraan of een shovel met hoogkiepbak beschikbaar is of waar, door ruimtegebrek, een trekker met oplegger niet kan komen.
Hoe werkt het?
Niet te verwarren met zeecontainers, deze combinatie werkt met afrol containers. Een truck met aanhanger, uitgerust met een haakarm. Dit biedt dit de mogelijkheid om containers af te zetten op locatie.
Speciaal voor die locaties waar bijvoorbeeld geen overslagkraan of een shovel met hoogkiepbak beschikbaar is om te laden of waar, door ruimtegebrek, een trekker met oplegger niet kan komen.
Door meerdere containerbakken in te zetten is er ook een optie om bakken door te wisselen. Zo kan er over een langere tijd geladen worden (bijvoorbeeld onder een lopende band) of er kan geladen worden op een tijdstip naar keuze.
Ook is het mogelijk om met deze bakken grover materiaal te laden dan met een schuifvloer.
Door het lange chassis kan onze containerauto bakken aan met volumes oplopend tot 47,5 m3. De keerzijde van de medaille is dat dit voertuig leeg al gauw 7 tot 8 ton zwaarder is dan een schuifvloer. Met name richting Duitsland, waar het maximale terreingewicht 40 ton is, zorgt dit ervoor dat de transportkosten per ton behoorlijk wat hoger zijn dan met een schuifvloer. Dit gecombineerd met de hogere kostprijs geeft wel aan dat de keuze voor een containerauto weloverwogen moet zijn.